Trening na poręczach do ćwiczeń gimnastycznych, zalicza się do najskuteczniejszych sposobów na zbudowanie sylwetki i jej wzmocnienie. To ćwiczenia, które opierają się głównie na podnoszeniu masy własnego ciała. Dla kogo jest przeznaczony tego typu trening? Jakie płyną z niego korzyści? Zapraszam do dalszej części wpisu.

Spis treści:

  • Poręcze do ćwiczeń – co to jest?
  • Poręcze do ćwiczeń – dla kogo?
  • Korzyści treningu na poręczach do ćwiczeń

Z wpisu dowiesz się czym są poręcze do ćwiczeń, kto może z nich korzystać i w jaki sposób to robić, aby trening był efektywny.

 

Poręcze do ćwiczeń – co to jest?

Poręcze do ćwiczeń gimnastycznych to uchwyty osadzone w podstawie, które służą do wspomagania ćwiczeń takich jak pompki. Mogą być wykonane z drewna, metalu lub w połączeniu obu tych materiałów. Świetnie nadają się do ćwiczeń w domowym zaciszu ponieważ mają niewielkie rozmiary i nie zajmują dużo miejsca podczas przechowywania. Zestaw składa się z dwóch uchwytów. Mają one zabezpieczenie na spodniej stronie, aby nie ślizgały się podczas wykonywania pompek czy dipów. 

 

Poręcze do ćwiczeń – dla kogo?

Poręcze do ćwiczeń są opularne w środowisku osób ćwiczących kalitenistykę oraz street workout. Nadają się także dla amatorów ćwiczeń, chcących wzmocnić swoją sylwetkę. Bardzo ważne jest aby podczas wykonywania ćwiczeń zachować poprawną technikę. Poręcze umożliwiają wykonanie podstawowych i prostszych ćwiczeń np. pompek oraz bardziej skomplikowane i wymagające figury np. Planche. Należy pamiętać o pewnym chwycie, napięciu ciała, przyciąganiu łokci do ciała i regularne tempo powtórzeń.

 

Korzyści treningu na poręczach 

Pompki są jednym z najbardziej uniwersalnych i efektywnych ćwiczeń na górne partie ciała. Możliwości treningu na paraletkach (inna nazwa na poręcze do ćwiczeń), są właściwie nieograniczone. Jest wiele ćwiczeń które można wykonywać przy ich użyciu. Ćwiczenia można stopniować według trudności i poziomu zaawansowania. Z użyciem paraletek można wykonywać pompki klasyczne, pompki wąskie ze zbliżonymi do tułowia ramionami, lub pompki na barki. Zaawansowani użytkownicy poręczy mogą wykonywać stanie na rękach, statyczne figury typu L-sit, V-sit oraz podparcie na dłoniach z wyciągniętymi do tyłu nogami czyli Planche. 

Główną przewagą ćwiczenia na poręczach nad klasycznie wykonaną pompką, jest zwiększony zakres ruchu. Na poręczy jest on maksymalnie pogłębiony – pojawia się możliwość niższego nachylenia się ku podłożu. To sprawia, że angażujemy więcej mięśni i trening jest bardziej wydajny. Podczas gdy ruch zostaje pogłębiony, zwiększa się także aktywność stawów. Większa dynamika stawów jest niezwykle istotna podczas budowania sylwetki. Wykonując klasyczną pompkę nasze nadgarstki są nienaturalnie ułożone, co może niestety stanowić ryzyko uszkodzeń stawów promieniowo-nadgarstkowych. Przy użyciu poręczy do ćwiczeń nadgarstki układają się prawidłowo i naturalnie dla budowy ręki – mowa tu o chwycie młotkowym. 

Jeżeli zaczynasz przygodę z kalisteniką lub street workout’em, poręcze do ćwiczeń z pewnością powinny pojawić się na twojej liście, od rozpoczęcia pierwszych ćwiczeń.