Domowy materac gimnastyczny, to idealne zabezpieczenie w trakcie ćwiczeń wzmacniających, rehabilitacyjnych, pilatesu czy innych aktywności fizycznych, wykonywanych w domowym zaciszu. Największą zaletą materaca, jest ochrona przed ewentualnymi urazami oraz łatwa do przechowywania forma. Podczas wyboru dopasowanego do swoich potrzeb materaca, musisz kierować się kilkoma istotnymi wskazówkami. Jak dobrać materac? Jak pielęgnować materac gimnastyczny? Wyjaśniamy.

Spis treści:

  • Do czego służy domowy materac?
  • Jak wybrać materac gimnastyczny?
  • Jak pielęgnować materac gimnastyczny?

We wpisie przeczytasz do czego służy domowy materac, jak dobrać odpowiedni materac oraz jak go pielęgnować.

Do czego służy domowy materac?

Materac gimnastyczny do użytku domowego, służy asekuracji podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych. Stanowi ochronę przed uderzeniami o podłoże i sprawia, że ćwiczenie staje się bezpieczne i wolne od urazów. Można na nim wykonywać aktywności tj. stretching, akrobacje, rehabilitacje, fitness, pilates, czy ćwiczenia aerobowe. Wyróżnia się większą grubością niż inne typu mat do ćwiczeń, ze względu na swoją zabezpieczającą funkcję. Materace możemy spotkać na siłowniach, w salach gimnastycznych, w ośrodkach rehabilitacyjnych czy w szkołach. Materace nadają się równie dobrze dla dorosłych jak i dla dzieci – o różnicy między nimi, będzie stanowić ich grubość oraz wielkość.

Jak wybrać materac gimnastyczny?

Materac dobieramy przede wszystkim do rodzaju wykonywanej przez użytkownika aktywności oraz częstotliwości treningów. Warto wybierać produkty wysokiej jakości od znanych producentów, które gwarantują długotrwałe użytkowanie materaca. Podczas wyboru materaca należy zwrócić uwagę kilka najważniejszych cech:

  • grubość materaca. Im częstsze i intensywniejsze treningi, tym grubszy wybieramy materac. Grubości wahają się od 5-10 cm.
  • twardość materaca i jego wypełnienie. Twardość powinna być dostosowana do rodzaju ćwiczeń. Dla dzieci zaleca się miększe materace.
  • wielkość. Długość materaca dobieramy do wzrostu użytkownika. Osoba ćwicząca powinna mieścić się na materacu w pozycji leżącej, a dookoła niej powinien zostać jeszcze lekki margines wolnego miejsca.
  • czy jest składany, rolowany, przy przechowywany na płasko. Zrolowanie materaca lub złożenie ułatwia przechowywanie. Materace klasyczne powinno się przechowywać w pozycji leżącej, więc warto zagospodarować na niego trochę miejsca.
  • z jakiego materiału jest wykonany. Materac musi być wykonany z dobrej jakości materiału, który będzie łatwy do wyczyszczenia co w przypadku materaca, jest niezwykle istotne
  • rodzaj wykonywanych ćwiczeń. Do lżejszych ćwiczeń, wystarczą cieńsze materace o grubości od 6 mm wzwyż.
  • intensywność ćwiczeń. Do częstych i intensywnych treningów będziemy potrzebować grubszego i wytrzymalszego materaca, ze średniej lub wysokiej półki cenowej

Jak pielęgnować materac gimnastyczny?

Po wykonanych ćwiczeniach, materac należy dokładnie wyczyścić i zdezynfekować. Łatwość utrzymania higieny materaca, będzie wysoce zależna od jakości materiału. Materiał wykonania materaca, zazwyczaj nie ulega odbarwieniom i jest bardzo wytrzymały na uszkodzenia mechaniczne. Materac czyścimy miękką, mokrą szmatką lub gąbką, przy użyciu łagodnego detergentu. Istotne jest aby materac dokładnie wysechł, przed złożeniem i schowaniem. Zapobiegnie to jego odkształcaniu.