Street workout i kalenistyka, to pozornie podobny rodzaj aktywności. W rzeczywistości odróżnia je wiele różnych cech. Pomimo, że obie formy ćwiczeń opierają się na wykorzystaniu ciężaru własnego ciała, nie dają one identycznych rezultatów. Czym się różni kalenistyka i street workout? Jakie są między nimi różnice a jakie podobieństwa? Wyjaśniamy.

Spis treści:

  • Czym cechuje się kalenistyka?
  • Czym cechuje się street workout?
  • Różnice
  • Street workout – figury jak z cyrku

We wpisie dowiesz się, jakimi cechami charakteryzuje się kalenistyka, a jakimi street workout. Przeczytasz podsumowanie pokazujące różnice między wymienionymi aktywnościami. 

Czym cechuje się kalenistyka?

Kalenistyka wywodzi się ze starożytnej Grecji, a obecna była w każdej kulturze starożytnej – także w Rzymie i Egipcie. Sprawność i siła były atutami starożytnych wojsk. Jak widać jej korzenie sięgają głęboko. Kalenistyka składa się z takich ćwiczeń jak skoki, pompki, bieg z ciężarkami, przysiady, wyrzuty tułowia, rzucanie, podciąganie, brzuszki czy stanie na rękach. Ich wykonywanie opiera się na ruchu i unoszeniu masy własnego ciała. Kalenistyka nie tylko wzmacnia mięśnie, ale także poprawia pracę układu krwionośnego. Do jej uprawiania nie potrzebujesz specjalnego sprzętu – wystarczy trochę miejsca do swobodnego poruszania i samozaparcie. Ćwiczenia z łatwością wykonasz we własnym domu, siłowni lub na powietrzu. Kalenistyka dzięki pracy na własnym ciężarze, nie naraża ciała na przeciążenia. Rozwija także sprawność fizyczną, mięśniową i ruchową. Umożliwia kompleksowy trening oraz uruchamia wiele mięśni jednocześnie. 

Czym cechuje się street workout?

W porównaniu do kalenistyki, street workout to bardzo młoda dyscyplina sportowa, mająca swoje początki w latach 90-tych. Ćwiczenia polegają na figurach wykonywanych z użyciem własnego ciała, przy użyciu różnego typu drążków i rurek. Na ich podstawie tworzy się podciągania i ewolucje, które mają w sobie gimnastyczny charakter. Do trenowania street workoutu potrzebny jest specjalny plac ćwiczeniowy, lub wykorzystanie elementów zabudowy miejskiej. Jest on zaliczany jest do sportu ulicznego, jak np. parkour. Ta forma ćwiczeń doskonale kształtuje sylwetkę, rzeźbi mięśnie, wzmacnia organizm i poprawia pracę układu krążenia. Place do treningów, można coraz częściej spotkać na terenach miast. Na placach do street workoutu tworzą się społeczności treningowe oraz odbywają się zawody. Sam trening opiera się na ćwiczeniach siłowo-wytrzymałościowych tj. pompki, skoki, wyrzuty ciała, czy podciąganie.

Różnice

Główna różnica między kalitenistyką a street workoutem, to przede wszystkim fakt, że kalitenistykę można wykonywać praktycznie wszędzie. Do Street workoutu potrzebne są elementy zabudowy miejskiej, lub dedykowane place z wyposażeniem. Niezaprzeczalne jest, że street workout sporo inspiracji czerpie z kalitenityski. Kolejną różnicą jest przekrój wiekowy ćwiczących dane dyscypliny. Na kalitenistykę decydują się osoby dojrzalsze, pragnące skupić się na harmonijnym rozwoju ciała, opartym na treningach składających się na powtarzaniu partii ćwiczeń. Street workout wybierają raczej młodsi użytkownicy do 25 lat, których pociąga większa atrakcyjność wykonywanych ćwiczeń. Street workout to w pewnym stopniu ‘zabawa’ ćwiczeniami, łączenie ich w różne akrobacje i tworzenie skomplikowanych układów. Kalenistyka ma także odmienny cel – rozbudowę i wzmocnienie ciała, poprzez ćwiczenia w domu lub na siłowni. Street workout opiera się na treningu grupowym, akrobacjach i tworzeniu układów, które następnie prezentuje się na zawodach.

Street workout – figury jak z cyrku

W przypadku street workout, figury potrafią przybierać iście akrobatyczne formy, ponieważ sam w sobie street workout, figury stosowane w spocie oraz urządzenia pomocnicze, poprawiają samoświadomość ciała. Dla nas street workout to nie tylko sport, ale także sposób na rozwój całego organizmu, pozwalający na zdobywanie kolejnych etapów samodoskonalenia się człowieka. W przypadku street workout, figury mogą stanowić wyczynowość samą w sobie, ale także być środkiem rozwojowym dla innego sportu, w którym się specjalizujemy.