Czy wiesz, że street workout narodził się w starożytnych czasach, gdy Grecy i Rzymianie wykorzystywali szereg wymyślnych figur podczas treningów? W praktyce jednak od niedawna cieszy się on tak dużą popularnością. Prawdziwy boom przeżył w ubogich dzielnicach Nowego Jorku, ponieważ tamtejszych mieszkańców nie było stać na karnety na siłownię, więc znaleźli znacznie tańszy substytut aktywności fizycznej. Obecnie w Polsce street workout również przeżywa swój renesans. Ile razy w tygodniu trzeba go ćwiczyć? I jak powinien wyglądać plan treningowy? Odpowiadamy!

Street workout – plan treningowy

Jedną z najważniejszych rzeczy w skutecznym praktykowaniu street workout jest odpowiednio dopasowany plan treningowy. Przykładowe zestawy ćwiczeń znajdziesz w Internecie, możesz też skorzystać z usług trenera personalnego, który wprowadzi Cię w świat ulicznej aktywności.

Od czego jednak zacząć? Musisz wiedzieć, że street workout dzieli się na figury statyczne i dynamiczne. Jeśli dopiero zaczynasz, w planu treningowym powinno znaleźć się więcej elementów dynamicznych. Dlaczego? Figury statyczne, jak na przykład stanie na rękach, polegają na utrzymaniu ciała w nieruchomej pozycji, więc są trudniejsze do opanowania. Jak więc powinny wyglądać pierwsze treningi?

Zacznij od zwisania na drążku przodem i tyłem, podciągania na drabinkach, pompek klasycznych i szerokich, podciągań australijskich, planków na łokciach i prostych ramionach oraz różnych kombinacji przysiadów. To podstawowy zestaw ćwiczeń, idealny na pierwsze treningi street workout. Z czasem możesz powoli urozmaicać je o wznosy nóg w siadzie na podłodze, chodzenie i stanie na rękach czy podciąganie się jedną ręką.

Street workout full body routine

W street workout możesz stosować dwa systemy treningowe: full body workout oraz Split. Dużą popularnością cieszy się zwłaszcza ten pierwszy, ponieważ polega na wzmocnieniu całego ciała, w równym stopniu górnych i dolnych partii sylwetki w trakcie treningu.

Natomiast Split skupia się na ćwiczeniu konkretnych partii mięśni na przykład w poniedziałek klatka piersiowa i ramiona, w środę brzuch i plecy i tak dalej… Warto osobiście sprawdzić, która metoda lepiej zda egzamin w Twoim przypadku.

Street workout full body program

No dobrze, kluczowe pytanie brzmi jednak: ile razy w tygodniu trenować street workout? Jeśli dopiero zaczynasz, postaw na góra 3 treningi. Z czasem będziesz trenować coraz częściej, warto jednak stopniowo, bez pośpiechu wdrożyć się w sport uliczny. Doświadczone osoby ćwiczą zazwyczaj 5 razy w tygodniu, wszystko zależy od indywidualnych możliwości i potrzeb.

Pamiętaj, by przed każdym treningiem stret workout odpowiednio rozciągnąć ciało. Nawet 5-minutowa rozgrzewka pozwoli Ci przygotować się do bezpiecznego wykonania figur dynamicznych i statycznych. Jeśli chcesz osiągnąć znakomite rezultaty, treningi workout powinno się praktykować co najmniej pół roku bez przerwy.

Street workout exercises list

Jakie jeszcze ćwiczenia dla początkujących polecamy? Przede wszystkim pompki, planki (czyli deskę), wykroki, a także figurę burpee, czyli padnij-powstań, która znakomicie działa na układ krwionośny i oddechowy. Jak wspomnieliśmy, warto zaczynać od figur dynamicznych, by wzmocnić całe ciało. Wówczas praktykowanie figur statycznych przyjdzie z łatwością.

A jakie ćwiczenia mogą wprowadzić do treningu bardziej zaawansowane osoby? Przysiady na jednej nodze, stanie i chodzenie na rękach, nieruchome zwisy na drabinkach i drążkach, podciąganie się na jednej ręce oraz pompki na poręczach.

Street workout plan treningowy fbw

Jak widzisz, street workout to urozmaicona i wymagająca aktywność, przy której na pewno nie będziesz się nudzić! Ten ogólnorozwojowy trening pozytywnie wpływa nie tylko na całe ciało, ale i kondycję psychiczną. Dzięki niemu wydzielają się ogromne pokłady hormonów szczęścia, w tym serotoniny, dopaminy i noradrenaliny – to potrójny zastrzyk pozytywnej energii.

A jeśli chcesz urozmaicić treningi, zaopatrz się w nowoczesne drabinki i drążki z naszego sklepu ROMANA SPORT. Ćwiczenia street workout nigdy nie będą przyjemniejsze!