Ruch ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i prawidłowego funkcjonowania. Jednak pełni on dodatkową rolę. Wpływa bezpośrednio na sylwetkę i pomaga w uzyskaniu prawidłowej postawy ciała. Co zrobić jednak, jeśli dziecko czy dorosły mają tendencje do złej postawy? Czy da się to naprawić? Z pomocą przychodzi gimnastyka korekcyjna, której celem jest korygować wady postawy i dbać o prawidłowy rozwój ciała.

Spis treści

Gimnastyka korekcyjna – wskazania

Gimnastyka – gdzie szukać

Jak wyglądają ćwiczenia korekcyjne?

Zestawy ćwiczeń

Sposoby na plecy okrągłe i inne schorzenia

Przykładowe ćwiczenia

Podsumowanie

Gimnastyka korekcyjna – wskazania

Warto zdać sobie sprawę, że z gimnastyki korekcyjnej mogą korzystać zarówno dzieci i młodzież, jak i dorośli. W końcu z wadami postawy zmagamy się w każdym wieku. Gimnastyka korekcyjna, jak każda inna aktywność, działa nie tylko na nasze samopoczucie i zdrowie, ale także ma bezpośredni wpływ na wygląd naszego ciała. Jeśli problem wad postawy nie jest Ci obojętny i dokucza on albo Tobie, albo Twojemu dziecku, warto zastanowić się nad wprowadzeniem do codziennego grafiku ćwiczeń korekcyjnych, które zahamują postęp nieprawidłowej postawy ciała.

Gimnastyka – gdzie szukać?

Gimnastyka korekcyjna to część obowiązkowych szkolnych lekcji WF, ale można ją też spotkać jako formę zajęć dodatkowych. Kiedy zdecydować się na usługi odpłatne? Wtedy, jeśli widzisz, że wada postawy pogłębia się lub gdy dotychczasowe ćwiczenia na wadę postawy nie przynoszą rezultatów. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej można spotkać m.in. w:

  • centrach rehabilitacji,
  • ośrodkach i placówkach zdrowia,
  • domach kultury.

Jak wyglądają ćwiczenia korekcyjne?

Na czym polega gimnastyka korekcyjna? Skupiają się one przede wszystkim na korygowaniu postawy ciała, pracują nad statyką ciała, ale także są pomocne w leczeniu schorzeń kostno-stawowych. Głównym celem gimnastyki korekcyjnej jest wzmocnienie partii mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę ciała. Kiedy gimnastyka korekcyjna jest wskazana? Przede wszystkim:

  • dla kształtowania u dziecka nawyku prawidłowej postawy,
  • w dbaniu o właściwe ułożenie kręgosłupa,
  • w podnoszeniu wydolności organizmu,
  • w niwelowaniu wielu problemów postawy ciała, jak np. odstające łopatki, kolana koślawe, kolana szpotawe,
  • w ćwiczeniu wytrwałości posturalnej.

Odpowiednia terapia, dobrze dobrane ćwiczenia mogą sprawić, że wszelkie dysproporcje i wady postawy u dzieci i u dorosłych mogą się cofnąć. Kluczem do sukcesu jest wytrwałość i systematyczność ćwiczeń. Tylko w ten sposób defekt wizualny stanie się mniej widoczny. Warto pamiętać, że wady postawy można ćwiczyć w różnych warunkach, nie musi to być tylko podczas gimnastyki korekcyjnej. Śmiało możesz wykonywać je na sali gimnastycznej, świeżym powietrzu, a także w domu. Jeśli boczne skrzywienie kręgosłupa to problem, który znasz doskonale, a osiągnięcie prawidłowej postawy to Twoje marzenie, powinieneś skupić się na wykonywaniu odpowiednich ćwiczeń z zakresu gimnastyki korekcyjnej, które pozwolą Ci zniwelować ten problem.

Zestawy ćwiczeń

Ćwiczenia w gimnastyce korekcyjnej pełnią rolę narzędzia, który umożliwia wyrabianie wytrwałości posturalnej. Dobrze jest, żeby oprócz specjalistycznego leczenia zadbać o ćwiczenia poprawiające krążenie, ale także dbające o siły mięśni czy dotleniające organizm. Zaniedbane wady postawy mogą prowadzić do późniejszych problemów i mogą wywołać poważne kłopoty, jak np. nienaturalne ustawienie ciała, odstające łopatki. Wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych umożliwia zadbanie o każdą część naszego ciała. Zestawy ćwiczeń dedykowane są m.in. na:

  • klatkę piersiową,
  • plecy płaskie,
  • plecy wklęsłe,
  • stopy szpotawe,
  • plecy okrągłe,
  • wady kończyn dolnych.

Wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy pozwoli zastopować proces, w którym rozwijają się wady sprzężone, a w zamian za to utwierdzają w nawyku prawidłowej postawy. Najważniejsze, aby nie być biernym wobec zmian, które dzieją się w sylwetce dziecka. Odpowiednio wczesna reakcja może być kluczowa dla zatrzymania wady i jej cofnięcia. Dobrze dobrane ćwiczenia (w tym ćwiczenia oddechowe) mogą okazać się zbawienne i sprawią, że w niedługim czasie twoje dziecko zapomni o problemach z nieprawidłową postawą ciała.

Sposoby na plecy okrągłe i inne schorzenia

Wbrew pozorom wada postawy to problem, z którym zmaga się wiele dzieci. Grupy korekcyjne dostosowują się do możliwości dziecka i w znacznym stopniu pomagają (przy użyciu siły mięśniowej dziecka) do wyrobienia nawyku prawidłowej postawy. Warto pamiętać, że dzieci często narażone są na wady postawy. Dlatego odpowiednie ćwiczenia (w tym ćwiczenia oddechowe) pozwolą zapanować nad rozwojem wady i sprawią, że bez udziału świadomości dziecko będzie zachowywać prawidłową postawę ciała.

Przykładowe ćwiczenia

Przykładowe ćwiczenia składające się na gimnastykę korekcyjną angażują mięśnie klatki piersiowej, miednicy czy kończyn dolnych. W przypadku lordozy u dzieci stosuje się czynne prostowanie oraz ćwiczenia antygrawitacyjne. Ćwiczenia wykonywane są zarówno w pozycji siedzącej, leżącej, jak i stojącej. Część z nich także przy użyciu piłek gimnastycznych. Również kluczowe są ćwiczenia mięśni grzbietu, które wspierają utrzymanie prawidłowej postawy. Są one stosowane głównie w zmaganiach ze skoliozą.

Przy powstawaniu wad postawy dużą rolę odgrywają nawyki dziecka. Dlatego, aby móc cieszyć się symetrią i prawidłowościami w postawie ciała należy odpowiednio ją ćwiczyć. Warto zdać sobie sprawę, że obecność wad postawy wcale nie musi być nieodwracalna. W przypadku dzieci, wychwycenie wad na odpowiednim etapie i następnie systematyczne i regularne ćwiczenia mogą pomóc w cofnięciu się wady i przeciwdziałaniu powstawaniu nowych problemów związanych z postawą i budową ciała.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy Twoje dziecko ma plecy wklęsłe, plecy płaskie, plecy okrągło zakończone czy zmaga się z problemem, jakim jest klatka piersiowa szewska, musisz wiedzieć, że prawidłowo dobrana fizjoterapia i ćwiczenia mogą zniwelować defekt wizualny i sprawią, że ciało dziecka przybliży się do oczekiwanego prototypu prawidłowej sylwetki.