co-to-street-workout

Co to street workout? To pytanie zadaje sobie wiele osób, które dopiero spotykają się z tym pojęciem. Ten rodzaj aktywności fizycznej opierający się na kalistenice. Polega na wykorzystaniu elementów zabudowy miejskiej do treningu. Zwolennicy street workoutu przekonują, że nie trzeba wydawać pieniędzy na bilety wstępu, karnety na siłownię czy specjalistyczny sprzęt, aby wykonać efektywny trening.

Street workout jest zupełnie darmowy. Oczywiście możemy pokusić się o zakup sprzętu, który pozwoli nam na wykonywanie ćwiczeń we własnym ogrodzie, ale możemy także wykorzystać to, co oferuje nam miejska przestrzeń. Wystarczy spora dawka motywacji i inwencji. Street workout to ćwiczenia o charakterze siłowym. Do treningu możemy wykorzystywać murki, barierki, latarnie, trzepaki czy ławki. Można także udać się na specjalne place do street workoutu z drążkami, poręczami czy drabinkami.

Spis treści:

  • Czym jest street workout?
  • Przykładowe ćwiczenia street workout
  • Street wokrout – ćwiczenia dla początkujących
  • Street workout – jak często ćwiczyć?
  • Street workout – efekty
  • Street workout – sprzęt
  • Street workout w domu
  • Street workout – ćwiczenia dla początkujących

Z wpisu dowiesz się, czym jest rodzaj aktywności fizycznej określanej jako street workout oraz jakie przykładowe ćwiczenia warto wykonywać.

Street workout – czym jest?

Jak wspomnieliśmy, street workout opiera się na kalistenice. Kalistenika jest rodzajem aktywności fizycznej, w którym wykorzystuje się masę własnego ciała. Podstawowym ćwiczeniem kalistenicznym jest pompka. Do wyboru mamy jednak znacznie więcej ćwiczeń, dzięki czemu trening nie jest nudny. Nic nas nie ogranicza. Określenie street workout pochodzi z języka angielskiego i oznacza dosłownie “uliczny trening”. W Polsce istnieje ponad 20 grup, które zrzeszają miłośników sportu tego rodzaju.

Przykładowe ćwiczenia street workoutowe

Chcąc wykonać trening street workout, mamy do wyboru wiele ćwiczeń. Oto najpopularniejsze z nich, które można wykorzystywać na co dzień:

  • podciąganie na drążku – możemy dodatkowo unosić nogi lub dotykać stopami drążka,
  • pompki na poręczach – do treningu potrzebujemy dwa równoległe drążki, na których będziemy się opierać i wykonywać odpowiednio wznosy tułowia,
  • frog stand – ćwiczenie polegające na oparciu się bezpośrednio na podłożu, wymagane jest rozłożenie kolan na boki i oparcie ich o ugięte łokcie,
  • przysiady – podstawowe ćwiczenie z zakresu street workoutu, chcąc zwiększyć efektywność, robimy przysiady na jednej nodze.

Street workout – ćwiczenia dla początkujących

Street workout to zbiór zróżnicowanych ćwiczeń na całe ciało (full body workout), które doskonale wzmacniają mięśnie i modelują całą sylwetkę. To najlepsza alternatywa dla tradycyjnych ćwiczeń na siłowni, zwłaszcza dla pasjonatów nowości i uczucia adrenaliny.

Praktykując street workout nie sposób się nudzić. Wszystkie ćwiczenia wykonasz używając własnego ciała, a także prostych sprzętów: drążków, drabinek, ławek i gum. W treningu full body workout polegasz na sobie, granicach organizmu i własnej kreatywności. Hartujesz osobowość.

Poniżej przedstawiamy przykładowy plan treningowy street workout dla osoby, która po raz pierwszy chce spróbować swoich sił w ćwiczeniach full body.

  • pompki klasyczne – 4 serie, po 7-10 powtórzeń,
  • podciąganie na drążku nadchwytem – 4 serie po około 5 powtórzeń,
  • przysiady – 5 serii po około 10 powtórzeń,
  • przejścia po drabinkach – 3 serie po 10 powtórzeń,
  • brzuszki ze stopami zahaczonymi o drabinki – 3 serie po 10 powtórzeń.

Oczywiście jest to przykładowy plan dla początkującej osoby, ponieważ z czasem do ćwiczeń należy dołożyć gumy oraz bardziej rozbudowane drabinki. Jest coraz trudniej, a co za tym idzie – ciekawiej.

Street workout – jak często ćwiczyć?

Może zastanawiasz się, ile razy w tygodniu najlepiej ćwiczyć street workout. Osoba początkująca zazwyczaj zaczyna od 3 treningów, a z czasem zwiększa je do 4, a nawet 5 tygodniowo. Pamiętaj, by pod uwagę wziąć przede wszystkim swoją kondycję fizyczną, wiek, choroby lub kontuzje.

Możesz wypróbować 2 systemy treningów: full body workout oraz Split. W przypadku tego pierwszego na każdym treningu wzmacniasz dolne, jak i górne partie mięśniowe, czyli wykonujesz trening całej sylwetki. Natomiast w metodzie Split ćwiczysz konkretne partie mięśniowe na przykład w poniedziałek plecy i biceps, w środę nogi i brzuch, a w piątek klatkę i przedramiona. Poeksperymentuj, dzięki temu dowiesz się, który trening street workout będzie dla Ciebie najkorzystniejszy.

Efekty “ćwiczeń ulicznych”

Mało który sport tak skutecznie hartuje ciało i ducha jak street workout. To dyscyplina nastawiona na wspieranie wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Ten ogólnorozwojowy trening wiąże się z budowaniem czystej masy mięśniowej, pięknie wyrzeźbionej sylwetki oraz siły, której niejedna osoba Ci pozazdrości. Jeśli więc chcesz szybko spalić kalorię i wymodelować sylwetkę, postaw na street workout.

Atrakcyjny wygląd to jedno, ale równie ważne są korzyści zdrowotne, czyli poprawa wydolności tlenowej, równowagi, koncentracji i samopoczucia. Tak zwany trening uliczny powoduje wydzielanie dużych pokładów hormonów, w tym serotoniny, dopaminy i noradrenaliny, a przy tym obniża poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. W efekcie tego czujesz się wyśmienicie, zmieniasz nawyki na zdrowsze, a przy tym uczysz się dobrej rywalizacji, zwłaszcza jeśli ćwiczysz ze znajomymi.

Street workout – sprzęt

Osoby praktykujące street workout już dłuższy czas, chętnie wykorzystują do ćwiczeń jak najbardziej niestandardowe elementy na przykład krawężniki, stopnie schodów, trzepaki oraz wszelkiego rodzaju słupki. My początkującym osobom polecamy jednak bardziej tradycyjne stanowiska do ćwiczeń na przykład drabinki, drążki, uchwyty, liny, gumy oraz ławki.

Oczywiście możesz łączyć ze sobą przeróżne maszyny i elementy, w końcu street workout garściami czerpie z kreatywności. Warto też wdrożyć do codziennych treningów profesjonalne maszyny na przykład orbitera, biegacza, motyla i steppera. Nie bój się próbować, a na pewno znajdziesz dla siebie najlepsze konfiguracje treningowe.

Street workout w domu

Street workout jest wręcz stworzony dla osób, które chcą ćwiczyć w domu lub w okolicznym parku, a nawet na placu zabaw. W bardzo korzystniej cenie możesz wyposażyć dowolny pokój lub podwórko w drabinki, drążki, uchwyty, ławki oraz gumy fitness. Sprawdzone akcesoria do street workout znajdziesz w naszym sklepie – zacznij swoją przygodę z treningiem całego ciała już dzisiaj!

Street workout – ćwiczenia dla początkujących

W przypadku street workout, ćwiczenia dla początkujących nie są wymagające. Wystarczy mieć dużo zapału oraz cierpliwości. Nie trzeba mieć też specjalnego sprzętu, ponieważ prawdziwy street workout zrealizowany jest na świeżym powietrzu, w specjalnie przeznaczonych do tego miejscach. Dlatego też w street workout ćwiczenia dla początkujących ograniczają się zwykle do próby poznania własnego ciała oraz jego możliwości, które – z czasem – będą się rozwijać i wchodzić na kolejne poziomy zaawansowania technicznego.