Męczy Cię wchodzenie po schodach na szóste piętro? Zadyszka i zmęczenie uniemożliwiają wykonywanie ulubionych aktywności? Pływanie, bieganie, jazda na rowerze czy dłuższy spacer szybko obciążają Twój organizm? Sprawdź, jak poprawić zdolność organizmu do aktywności fizycznej.

Spis treści

Czym jest kondycja fizyczna?

Dobra kondycja fizyczna

Jak dbać o kondycję fizyczną?

Jak poprawić kondycję?

Co wpływa na kondycję fizyczną?

Wytrzymałość tlenowa

Zdolności motoryczne

Zdrowa dieta

Suplementacja

Trening kondycyjny dla początkujących

Trening dla zaawansowanych

Trening obwodowy

Rozgrzewka przed treningiem

Jak szybko poprawić kondycję?

Dobre ćwiczenia na kondycję

Kondycja fizyczna – podsumowanie

Czym jest kondycja fizyczna?

Na początek warto zastanowić się, czym jest kondycja fizyczna. Choć dla każdego z nas będzie ona inna, to warto to usystematyzować. Ogólna definicja mówi, że kondycja jest aktualnym stanem fizjologicznym organizmu, który podlega zmianom pod wpływem czynników środowiska zewnętrznego. Pamiętajmy, że są różne rodzaje wytrzymałości i nie każdy w jednakowym stopniu będzie musiał dbać o kondycję. Warto jednak uzmysłowić sobie, jak w maksymalnie krótkim czasie można polepszyć swoje samopoczucie i zadbać o siebie.

Dobra kondycja fizyczna

Dobra kondycja fizyczna wynika zarówno z wytrenowania organizmu, jak i dobrej diety i suplementacji. Całościowe dbanie o organizm wpłynie na poziom prawidłowego funkcjonowania i sprawi, że będziesz w stanie szybko wyrobić kondycję.

Jak dbać o kondycję fizyczną?

Zastanawiasz się, jak dbać o kondycję? Aby wyrobić kondycję należy skupić się na wytrzymałości tlenowej. Aby cieszyć się z dobrej kondycji wystarczy wprowadzić do planu dnia dużo aktywności fizycznej. Jednak co ważne – musi być ona systematyczna.

Jak poprawić kondycję?

Aby cieszyć się z wysokiego poziomu kondycji fizycznej musisz… często i regularnie ćwiczyć. Warto dbać nie tylko o wytrzymałość beztlenową, ale Twojej uwadze nie powinna umknąć wytrzymałość mięśniowa czy proces wzmocnienia kości. Dzięki temu zarówno podniesiesz poziom kondycji fizycznej, jak i zadbasz ogólnie o swój organizm i zdrowie.

Co wpływa na kondycję?

Musisz pamiętać, że kondycja fizyczna ma kilka rodzajów. Możemy wyróżnić wytrzymałość :

  • tlenową – budowana jest poprzez treningi o średniej lub niskiej intensywności,
  • beztlenową- budujemy ją poprzez ćwiczenia o wysokiej intensywności,
  • mięśniową – polega na wzmacnianiu ciała i mięśni.

Do każdego typu kondycji dobrane są inne ćwiczenia, które pozytywnie wpłyną na jej poziom.

Wytrzymałość tlenowa

Jest to możliwość organizmu do wysiłku przez dłuższy czas, bez równoczesnego narastania zmęczenia. Definicja mówi, że wiąże się ona ze zdolnością do pokrywania zapotrzebowania energetycznego pracujących mięśni.

Procesy tlenowe, które zachodzą określają poziom wykorzystania tlenu podczas wysiłku.

Zdolności motoryczne

Zdolności motoryczne towarzyszą nam przez całe życie. Definiują one, to jak się poruszamy. Ćwiczenia i aktywności jakie podejmujemy są uwarunkowane właśnie poprzez nasze możliwości motoryczne.

Zdrowa dieta

Kondycja fizyczna wynika także ze sposobu i stanu odżywienia organizmu. Dlatego mając na uwadze dobro naszego ciała, należy rozsądnie wybierać i planować posiłki. Wszystko po to, aby mięśnie, naczynia krwionośne itp. miały potrzebne wsparcie.

Suplementacja

Z dobrą kondycją wiąże się także suplementacja. Należy pamiętać, że wpływ witamin i minerałów na kondycję i zdrowie jest nieoceniony. Warto wprowadzić suplementację w codziennym życiu.

Trening kondycyjny dla początkujących

Słaba kondycja to Twój problem? Aktywność fizyczna Cię męczy? Jeśli tak, to musisz zacząć od wykonywania ćwiczeń o niskiej intensywności. Osoby początkujące powinny zaczynać od łatwiejszych i mniej obciążających ćwiczeń aby zadbać o siebie.

Trening dla zaawansowanych

Jeżeli posiadasz już jakiś staż w treningu, to warto zadbać również o kondycję. Dzięki temu podniesiesz efektywność treningu. Jak? Przede wszystkim dobierz ćwiczenia do swoich preferencji.

Zwiększ intensywność treningów, tak aby poczuć zadyszkę i lekkie zmęczenie. Po kilku takich treningach Twoja kondycja będzie się stopniowo zwiększać. Dobrym rozwiązaniem będą:

  • crossfit,
  • tabata,
  • bieganie,
  • pływanie,
  • jazda na rowerze.

Trening obwodowy

Przede wszystkim ten rodzaj treningu pozwala podnieść wytrzymałość i zaoszczędzić czas. Trening składa się z tzw. obwodów, czyli kilku ćwiczeń połączonych ze sobą. Wykonujemy przed określony czas z przerwami lub bez.

Rozgrzewka przed treningiem

Należy pamiętać, że aby zadbać o siebie przed każdym treningiem należy wykonać rozgrzewkę. W ten sposób uchronisz się przed nieplanowanymi i nieprzyjemnymi urazami, które wykluczą Cię na jakiś czas z treningu.

Jak poprawić kondycję w krótkim czasie?

Niestety, ale nie da się szybko poprawić kondycji. Wykonując aktywność fizyczną musisz przede wszystkim zadbać o regularność treningów. Tylko w ten sposób, wraz z upływem czasu będziesz mógł podnosić wydolność organizmu.

Aby cieszyć się dobrą kondycją musisz dbać o regularność i systematyczne podnoszenie trudności treningu. Tylko w ten sposób osiągniesz atrakcyjny dla Ciebie poziom kondycji.

Dobre ćwiczenia na kondycję

Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym czy zaawansowanym człowiekiem trenującym, musisz pamiętać o tym, aby dbać o regularność. Wtedy każde ćwiczenie, które prowadzi do obciążenia, zwiększenia wydatku energetycznego będzie wpływało na Twoją kondycję.

Dobrze wybierać ćwiczenia bardziej mobilne, jak np. pływanie czy bieganie niż statyczne (np. ćwiczenia z ciężarami). Lepiej zadziałają one na Twoją kondycję.

Kondycja fizyczna – podsumowanie

Dobra kondycja fizyczna to marzenie wielu z nas. Aby je zrealizować konieczna będzie wytrwałość i regularność. Tylko w ten sposób będziesz mógł cieszyć się wytrzymałym organizmem w każdej sytuacji.

Pamiętaj! Przygotowując się do treningu dobierz rodzaj ćwiczeń do swoich możliwości i zadbaj przede wszystkim o efektywną i dokładną rozgrzewkę, aby uniknąć urazów i problemów zdrowotnych.